Σε εκτέλεση του Ν. 3536/2007 και της
εν προκειμένω υποτιθέμενης συνταγματικής εδραίωσής του, ήδη επιδίδονται φύλλα
επίταξης στους εκπαιδευτικούς.
Ανεξάρτητα από τα προφανή θέματα
αντίφασης προς τις διατάξεις του Συντάγματος και τις Διεθνείς Συμβάσεις της
Χώρας, ερωτάται σε ποιο εύρος οι εκπαιδευτικοί θα είχαν υποχρέωση παροχής
υπηρεσιών. Καταλύονται άραγε τελείως τα ωράρια και ο συνήθης ρυθμός εργασίας
και οι εκπαιδευτικοί μετά την επίταξη των υπηρεσιών τους θα πρέπει πέρα από
κάθε πλαίσιο να παρέχουν τις υπηρεσίες τους και εκτός του απαιτούμενου λογικά
χρόνου και συνθηκών προς διενέργεια των πανελλαδικών και προαγωγικών εξετάσεων
σχολικού έτους 2012-2013;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Πρέπει καταρχήν να σημειωθεί ότι το
Σύνταγμα απαγορεύει ρητά οποιασδήποτε μορφής αναγκαστική εργασία εξοπλίζοντας
έτσι την ελευθερία της εργασίας που εδρεύει κατά βάση στο άρθρο 5 παρ. 1 και 3
του Συντάγματος με μια αρνητική εγγύηση. Η εγγύηση της μη καταναγκαστικής
εργασίας συνοδεύει αυτή καθαυτή την ελευθερία της εργασίας (αρθρ. 5 παρ. 1) και
όχι τη συνδικαλιστική ελευθερία (αρθρ. 23). Η ρητή και πανηγυρική απαγόρευση
της αναγκαστικής εργασίας συνοδεύεται από ένα σοβαρό περιορισμό που υπακούει
στη βασική ερμηνευτική προδιαγραφή η οποία διέπει όλους τους περιορισμούς των
συνταγματικών ελευθεριών: Πρέπει δηλαδή να ερμηνεύεται στενά και in dubio pro libertate. Η πολιτική κινητοποίηση δεν μπορεί
παρά να υπακούει στις ουσιαστικές προϋποθέσεις που τάσσονται ex contitutione για την επίτευξη των στόχων της.
Η πολιτική επιστράτευση των
εκπαιδευτικών είχε ως υποτιθέμενο αναντίρρητο στόχο την απρόσκοπτη διεξαγωγή
των πανελλαδικών εξετάσεων.
Η πολιτική επιστράτευση, βάσει άλλωστε και της αρχής της αναλογικότητας,
θα πρέπει να περιοριστεί στις συγκεκριμένες απαιτούμενες συνθήκες, οι οποίες
δεν είναι άλλες από εκείνες που κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων,
απαιτούνται για τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Οποιαδήποτε επιβολή της κατ’
εξαίρεση αναγκαστικής εργασίας πρέπει να περιορίζεται στενά στις ανάγκες της
επιβολής της και στους λόγους που την προκάλεσαν.
Η πολιτική επιστράτευση,
ανεξάρτητα από τα θέματα της ορθής εδραίωσης της κατά το Σύνταγμα και τις
διεθνείς υποχρεώσεις της Χώρας, είχε ως υποτιθέμενο στόχο την ομαλή διεξαγωγή
των εξετάσεων με την παροχή όχι νέας μορφής καταναγκαστικής εργασίας, αλλά
εκείνης που κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων ίσχυε στο παρελθόν και την
οποία θα προσέφεραν οι εκπαιδευτικοί εάν δεν είχε μεσολαβήσει η απειλή
πραγματοποίησης απεργιακών εκδηλώσεων.
Η κατάλυση άλλων
δικαιωμάτων πέραν αυτών που υποτίθεται ότι εξυπηρετούνται από την πολιτική
επιστράτευση θα ήταν εκ νέου αντίθετη και προς το Σύνταγμα και προς τις διεθνείς
υποχρεώσεις της Χώρας και προς την αρχή της αναλογικότητας, αλλά εμφανώς θα βρισκόταν
και πέραν του ουσιαστικού υποτιθέμενου σκοπού της ανάγκης διεξαγωγής
πανελλαδικών εξετάσεων και του πλαισίου της συγκεκριμένης πολιτικής
επιστράτευσης.
Έτσι οι συνδικαλιστές θα
εξακολουθήσουν να ασκούν τα συνδικαλιστικά τους καθήκοντα με το συνήθη ρυθμό.
Θα ήταν αδιανόητο να υπάρξει και άλλη πρόσθετη παρέμβαση στα θέματα
συνδικαλιστικής ελευθερίας και κάθε αντίθετη άποψη θα δημιουργούσε ένα νέο
αυτοτελή λόγω αντισυνταγματικότητας. Οι συνθήκες άλλωστε επιβάλλουν μείζονα
συνδικαλιστική επαγρύπνηση.
Αθήνα, 15.4.2013
Ο Γνωμοδοτών δικηγόρος
Αναστάσιος
Π. Πετρόπουλος